A halálesetet annak bekövetkezését követő első munkanapon be kell jelenteni a haláleset helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél. Az intézetben történt halálesetet az intézet vezetője jelenti be. A bejelentéssel egyidejűleg a bejelentő közli és igazolja mindazokat az adatokat, amelyek az anyakönyvezéshez szükségesek.
Az intézeten kívüli halálesetet azonos címen egy lakásban élő vagy az elhalt hozzátartozója, illetőleg az jelenti be, aki a halálesetről tudomást szerzett.
Hivatalból kell anyakönyvezni a halálesetet, ha bejelentésre kötelezett nincs vagy a kötelezett a bejelentést elmulasztotta. Ilyen esetben az anyakönyvvezető gondoskodik a szükséges adatok beszerzéséről.
Ha a haláleset mozgó járművön történt, annak anyakönyvezésére az az anyakönyvvezető illetékes, akinek működési területén a holttestet a járműről leemelték.
Talált holttest esetében az anyakönyvi bejegyzésre az az anyakönyvvezető illetékes, akinek működési területén a holttestet megtalálták.
Magyar állampolgár külföldön történt halálesetét az anyakönyvi ügyekért felelős miniszter által rendeletben kijelölt szerv anyakönyvezi (Hazai anyakönyvi Osztály 2. 1105 Budapest, Kőrösi Csoma Sándor út 53-55 Kőrösi Irodaház).
Ügyfél által csatolandó mellékletek:
- a halottvizsgálati bizonyítvány I-IV. példánya ÁNTSZ általi ellenjegyzéssel
- a jegyzőkönyv a haláleset bejelentéséről (amennyiben rendelkezésre áll),
- az elhunyt okmányai (személyazonosító igazolvány, lakcímigazolvány amennyiben rendelkezett vele, útlevél, jogosítvány)
- születési anyakönyvi kivonat (amennyiben az Elektronikus Anyakönyvi Rendszerben nincs rögzítve a születési esemény),
- családi állapot igazolására: házassági anyakönyvi kivonat, a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata (amennyiben az Elektronikus Anyakönyvi Rendszerben nincs rögzítve a házasság vagy a volt házastárs halálesete) elvált családi állapot esetén a jogerős válóperi bontóítélet
- nyilatkozat az okmányok visszaigényléséről,
- nyilatkozat a halotti anyakönyvi kivonat postázási címéről,
- a Központi Statisztika Hivatal kitöltött nyomtatványa,
- meghatalmazás, ha nem a hozzátartozó jár el (pl. temetkezési szolgáltató)
Az eljárás illetékmentes.
Ügyintézési határidő: A bejelentést követően azonnal, de legfeljebb 30 napra elhalasztható, ha a haláleset bejelentésekor az anyakönyvezéshez szükséges adat nem áll rendelkezésre.
II. fokon döntést hozó szerv: Budapest Főváros Kormányhivatal Állampolgársági és Anyakönyvi Főosztály
Alkalmazott jogszabályok:
2010 évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról
2014. évi 32. (V. 19.) KIM rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól