Ugrás a tartalomra

Haláleset anyakönyvezése

A halálesetet annak bekövetkezését követő első munkanapon be kell jelenteni a haláleset helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél. Az intézetben történt halálesetet az intézet vezetője jelenti be. A bejelentéssel egyidejűleg a bejelentő közli és igazolja mindazokat az adatokat, amelyek az anyakönyvezéshez szükségesek. 
Az intézeten kívüli halálesetet azonos címen egy lakásban élő vagy az elhalt hozzátartozója, illetőleg az jelenti be, aki a halálesetről tudomást szerzett.
Hivatalból kell anyakönyvezni a halálesetet, ha bejelentésre kötelezett nincs vagy a kötelezett a bejelentést elmulasztotta. Ilyen esetben az anyakönyvvezető gondoskodik a szükséges adatok beszerzéséről.
Ha a haláleset mozgó járművön történt, annak anyakönyvezésére az az anyakönyvvezető illetékes, akinek működési területén a holttestet a járműről leemelték.
Talált holttest esetében az anyakönyvi bejegyzésre az az anyakönyvvezető illetékes, akinek működési területén a holttestet megtalálták.
Magyar állampolgár külföldön történt halálesetét az anyakönyvi ügyekért felelős miniszter által rendeletben kijelölt szerv anyakönyvezi (Hazai anyakönyvi Osztály 2. 1105 Budapest, Kőrösi Csoma Sándor út 53-55 Kőrösi Irodaház).

Ügyfél által csatolandó mellékletek:

  • a halottvizsgálati bizonyítvány I-IV. példánya ÁNTSZ általi ellenjegyzéssel
  • a jegyzőkönyv a haláleset bejelentéséről (amennyiben rendelkezésre áll),
  • az elhunyt okmányai (személyazonosító igazolvány, lakcímigazolvány amennyiben rendelkezett vele, útlevél, jogosítvány)
  • születési anyakönyvi kivonat (amennyiben az Elektronikus Anyakönyvi Rendszerben nincs rögzítve a születési esemény),
  • családi állapot igazolására: házassági anyakönyvi kivonat, a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata (amennyiben az Elektronikus Anyakönyvi Rendszerben nincs rögzítve a házasság vagy a volt házastárs halálesete) elvált családi állapot esetén a jogerős válóperi bontóítélet
  • nyilatkozat az okmányok visszaigényléséről,
  • nyilatkozat a halotti anyakönyvi kivonat postázási címéről,
  • a Központi Statisztika Hivatal kitöltött nyomtatványa,
  • meghatalmazás, ha nem a hozzátartozó jár el (pl. temetkezési szolgáltató)

Az eljárás illetékmentes.

Ügyintézési határidő: A bejelentést követően azonnal, de legfeljebb 30 napra elhalasztható, ha a haláleset bejelentésekor az anyakönyvezéshez szükséges adat nem áll rendelkezésre.

II. fokon döntést hozó szerv: Budapest Főváros Kormányhivatal Állampolgársági és Anyakönyvi Főosztály

Alkalmazott jogszabályok:
2010 évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról 
2014. évi 32. (V. 19.) KIM rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól