Ugrás a tartalomra

A vakáció nem jelentett munkaszünetet

A Kertvárosban a nyári vakáció idején is folytatódtak az állami támogatással megvalósuló útfelújítások, illetve a kerületiek számára jelentős beruházások, például a Szakrendelő vagy az oktatási intézmények fejlesztése. Az ősz kezdetekor Szatmáry Kristóf országgyűlési képviselő számolt be lapunknak az elmúlt időszak és a jövő fontosabb állomásairól.                                      

– Ütemesen halad a kerületi utak megújítása, emiatt is látványos az infrastruktúra fejlődése a kerületben. Menetrend szerint tud-e haladni a program? Hiszen a kormány magára maradt, a főváros nélkül kell támogatnia ezeket a munkálatokat.
– Ez számomra külön motivációt jelent arra, hogy kerületünket a lehető legélhetőbb városrésszé tegyük, és az is motivál, hogy gyermekkorom óta a választókerületben élek, sőt a felmenőimnek is több generációra visszamenőleg a XVI. kerület jelenlegi határain belül volt az otthonuk. Ennek a fejlődésnek egyik sarokköve, hogy jó utakon tudjunk közlekedni. Amikor felkértek a Budapesti Útépítési Program vezetőjének, azért is vállaltam örömmel, mert tudtam, hogy ezzel fontos területen tudok segíteni a Kertvárosnak.
A központi költségvetésből finanszírozott Budapesti Útépítési Programban folyamatosan megújulnak a kerület utcái: az ez évi pályázaton például tizenhét kerületi útszakasz építésére tudtunk állami támogatást biztosítani, ez nagyjából hat és fél kilométert érint. A Kertváros önkormányzata eddig a program minden fordulójában pályázott kormányzati forrásért. Ennek köszönhetően az útfelújítások jórésze már elkészült, de vannak olyan építkezések is, amelyek éppen zajlanak. Az állami támogatású programban eddig mintegy 24 kilométernyi út újjáépítésére tudtunk forrást biztosítani.
A kormány szándéka tehát töretlen, miszerint minden belterületi földút kapjon szilárd burkolatot, amihez a források is megvannak. Gulyás Gergely miniszter úrral több alkalommal sikerült tárgyalóasztalhoz ülni ez ügyben, amelynek eredményeként jelentős támogatásokat kaptunk. Sajnálatos módon viszont a Fővárosi Önkormányzat együttműködésére nem számíthatunk, hiszen 2023-ig a kerületünkben lévő saját fenntartású utak felújítására egyetlen fillért sem adnak, sőt, lenullázták a már betervezett forrásokat is. Sajnos ebben az ügyben az önkormányzat ellenzéki képviselői sem álltak ki választóik érdekében.

– Akad még hasonlóan megoldandó feladat, amely ráadásul az egész fővárosi közlekedést érinti. Az év egyik kiemelkedő sikere lesz, hogy végre elindulhat a HÉV és a 2-es metró összekötésének kiviteli tervezése, amit már nagyon sokan várnak. Viszont nem volt mindig ilyen egyértelmű, hogy mikor kezdődhet meg a beruházás. Mi hozott áttörést?
– A HÉV-metró projekt a Kertváros szempontjából is kiemelkedő fejlesztés lesz. Én ígéretet tettem arra, hogy minden körülmények között küzdeni fogok azért, hogy ezt megvalósítsuk. Sajnos Budapest 2019 óta regnáló vezetése még abban az évben, ősszel leállította az előkészületeket. Emiatt másfél évig nem tudtunk előre lépni ebben a fontos kérdésben. Kovács Péter polgármesterrel azon voltunk, hogy továbblendítsük a fejlesztést. Sikerült is elérnünk, hogy a kormány döntött a beruházás átvállalásáról. Azt is elértük, hogy a következő lépésekhez 4.6 milliárd forintot biztosítson kormányzati forrásból. Így elkészülhetnek a kiviteli tervek, vagyis stílszerűen fogalmazva újra „sínen vagyunk”. Így van reális esély arra, hogy a 2021 és 2027 közötti európai uniós pénzügyi ciklusban megvalósuljon a beruházás, amelynek keretében korszerű járművekre cseréljük a jelenlegieket, és a metrószerűen működő vonal új pályát kapjon új megállókkal. Az Örs vezér térnél történő összekötés miatt nem lesz átszállás, így a menetidőt ezzel is csökkenteni tudjuk. A kelet-pestiek számára leginkább jelentős közlekedési fejlesztés egészének kiviteli tervei 2023 végére készülnek el, de a Cinkotáig tartó első szakasz tervezése már 2022 elejére várható.
Kelet-Pesten nem lesz majd olyan lakos, aki ne élvezné a fejlesztés jótékony hatását. Várható például, hogy sok autós áttér majd a közösségi közlekedésre, aki pedig a volán mögött marad, a Kertvárosban nem kell majd bosszankodnia a HÉV elvágó hatása miatt. Először lesz egy külső kerületnek metró szintű összeköttetése a belvárossal, így a megvalósulás után valóban XXI. századi módon tudunk majd nap, mint nap utazni, noha ennek sajnos fővárosi szinten akadnak még akadályai.

– Az útfelújítások mellett a Kertvárosban jelentős lépések történnek az óvodák, iskolák korszerűsítésében is. Hogy haladnak a kisebbeket érintő felújítási munkálatok?
– Valóban, az is fontos szempont, hogy figyeljünk a kerület legfiatalabb lakóinak igényeire, a tervezéskor vegyük figyelembe fejlődésüket, biztosítsuk színvonalas intézményi elhelyezésüket. Ennek fontosságát négygyerekes családapaként hatványozottan átérzem. Ezért az oktatási-nevelési intézmények ügyét is kiemelten szívügyemnek tartom.
A Szentmihályi Játszókert Óvoda Szent Korona utca 53-57. szám alatti épületében javában zajlanak a munkálatok. Így például a fejlesztés második ütemében teljesen megújul a felső emelet, vagyis a csoportszobák, a fejlesztő helyiségek, a konyha és a mellékhelyiségek. Emellett az alsó szinten új tornaszoba épül, így majd két helyen mozoghatnak a gyerekek. További jó hír, hogy szeptemberben újabb csoportszobával bővül az óvoda, ezzel az intézmény a jövőben több kisgyermeket tud befogadni. A felújítás második üteme több mint 138 millió forintból valósul meg.
Érdemes megemlíteni, hogy kerületünk történetének legnagyobb iskola-felújítási programja a Szent-Györgyi Albert Általános Iskola jelenleg folyó bővítése és teljes megújítása. E célra 2,6 milliárd forint kormányzati támogatást kaptunk, és várhatóan 2022-re elkészül a beruházás.
– A XVI. kerület történetének eddigi legnagyobb egészségügyi beruházása a Jókai úti szakrendelő teljes felújítása, amely tavaly elkezdődött. Hol tart a program és ezen kívül milyen fejlesztésekre számíthatnak a kerületiek az egészségügyi ellátás korszerűsítése érdekében?
– A kertvárosiak érdekeinek képviseletében számomra az egyik legfontosabb a megfelelő egészségügyi infrastruktúra biztosítása. Ezért is indítottuk el 2020-ban kerületünk történetének egyik legnagyobb egészségügyi fejlesztését, a Jókai úti Szakrendelő felújítását és bővítését 1,5 milliárd forint kormányzati támogatással. Ezen kívül 2020-ban sikerült 120 millió, majd az Egészséges Budapest Program idei keretéből további 850 millió forint támogatást elnyernünk. Ez nem uniós, hanem állami forrásból származó pénz. Ez azért fontos, mert ekkora forrásból az új épületszárny kialakítása mellett belefér a régebbi épület jelentős felújítása is, amelynek befejezését 2022. március 15-ére tervezzük. Ennek részeként megújul a Szakrendelő teljes gépészeti rendszere és az épület külső hőszigetelést kap. Emellett arra is jut pénz, hogy az épület tetején egy nagy teljesítményű napelem-parkot létesítsenek.
Teljesen megújul a Hunyadvár utcai felnőtt háziorvosi rendelő is, ehhez 27,6 millió forint állami támogatás érkezett. A 62 millió forintos felújítási költség fennmaradó részét fedezi az Önkormányzat költségvetése, amely összeget arra fordítanak, hogy például az épület új nyílászárókat kap, és kicserélik az ereszcsatornákat. A rendelőket, a várókat és a közlekedőket új burkolattal látják el, kicserélik a szanitereket, és egy teljes festés is belefér a keretbe. Megújul a fűtés is, mivel beépítenek három új gázkazánt és lecserélik a radiátorokat. Ha szükséges, a felülvizsgálat után a meglévő elektromos hálózatot is átalakítják vagy lecserélik. A kivitelezés várhatóan már szeptember 15-ére elkészül. Amíg tart a felújítás, a felnőtt háziorvosi rendelések a szomszédos épület földszintjén, a bőrgyógyászati gondozó helyén működnek.

Munkatársunktól

Az újság legújabb száma elérhető: https://www.bp16.hu/hirek/keruleti-ujsag/202117-szam-20210908