Köszönjük, hogy sokan kitöltötték az elektromos rollerek használatának helyi szabályozásáról szóló kérdőívet. A beérkezett válaszok világosan megmutatják, hogy mit szeretnének a kerületi lakosok, éppen ezért az önkormányzat a 2023. július 5-i képviselő-testületi ülésen dönt az elektromos rollerek használatának helyi szabályozásáról.
Alább a felmérés eredményének az összefoglalóját olvashatják:
Kérdőív az elektromos rollerhasználatról –
a felmérés eredménye
A felmérés eredménye alapján az alábbi következtetések vonhatók le az elektromos rollert használókkal kapcsolatban:
- az eszközöket egyértelműen rövid távú közlekedésre, iskolába, munkahelyre járásra használják
- a használók 78,7%-a maximum 5 km-es távolságra veszi igénybe a rollereket. Ez a távolság a Cinkota HÉV-állomás és a Kerepesi út, Körvasút sor közti, valamint észak-déli irányban a XVI. kerület 2 tetszőleges végpontja közti távolságnak felel meg
- a használók 94,5%-a heti 1-5 alkalommal kölcsönöz rollert
- még a használók döntő többsége szerint is nagyobb figyelmet kéne fordítaniuk a bérlőknek a rollerek használat utáni elhelyezésére
- a használók egyértelműen keveslik a kijelölt gyűjtőpontokat, ahol szabályosan lehet elektromos rollert leállítani
- a használók 82,8%-a szerint 1-20 között van a kijelölt lerakóhelyek száma, közülük 34,2% gondolja úgy, hogy legalább 10 gyűjtöpont van a XVI. kerületben
- a használók 50%-a úgy gondolja, hogy szükséges a helyi szabályozás
- mindössze a használók 39,7%-a gondolja úgy, hogy 200m-nél nagyobb távolság elfogadható számára a gyűjtöpontok között
- 84,9%-a a használóknak maximum 200 m-t lenne hajlandó gyalogolni a gyűjtőpont és az úticélja között
Az alábbi következtetések vonhatók le azok véleménye alapján, akik még nem használtak elektromos rollert:
- a nem használók csoportjának 31,7%-a tervezi, hogy kipróbálja az elektromos rollert, közülük 34,5% munkahelyre, iskolába, stb. történő gyors el- és hazajutás céljából, míg 25,9% bevásárlás vagy rövid távú helyi közlekedésre venné igénybe a szolgáltatást
- a nem használók 62,9%-a kifejezetten a XVI. kerületen belül használná rövid távú közlekedésre a rollereket, valamint közülük 53,4% gondolja úgy, hogy leginkább a délutáni, esti időszakban használná a rollereket a minél hamarabb hazajutáshoz
- az elektromos rollert nem használók döntő többsége a használóra és másokra is veszélyes közlekedési eszköznek tartja azt, a véleményük egyértelműen az ismeretek és a tapasztalatok hiányán alapul
- a nem használók 60,4%-a nyilatkozott úgy, hogy veszélyeztette már elektromos roller a XVI. kerületben, ami figyelembe véve a rollerek számát és azt, hogy a XVI. kerületben a széles, megfelelő minőségű járdák hiánya miatt leginkább mellékutcákban, kerékpárúton közlekednek a rollerek, valószínűleg nem reális eredmény. Az érték valószínűleg inkább az ellenérzés arányát mutatja
- nem kizárt, hogy a válaszadók nem csak a XVI. kerületi tapasztalataik alapján nyilatkoztak, mivel több, mint 80%-uk a járdán való közlekedést jelölte meg problémaként és ¼-ük érezte úgy, hogy ijesztette meg elektromos roller közlekedés közben. Mivel a járdán közlekedés a XVI. kerületben elenyésző, a tapasztalataik valószínűleg nem innen származnak
- a nem használók nagyjából fele-fele arányban (47,7% – 41,7%) tartják hasznos, illetve haszontalan eszköznek az elektromos rollert, nagyjából 10% pedig semleges a kérdésben
- kijelenthető, a nem használók maximálisan elvárják, hogy a használók fordítsanak nagyobb gondot a járművek elhelyezésére
- a nem használók 33%-a szerint kevés, 42%-a szerint túl sok gyűjtőpont van a XVI. kerületben úgy, hogy a döntő többség szerint 1-20 között van a számuk, tehát a saját tapasztalataik alapján ennyi helyen találkoznak tömegesen elhelyezett rollerekkel
- a nem használók kb. 54%-a azt szeretné, hogy csak minimálisan lehessen bérelhető elektromos rollert használni a XVI. kerületben. Az összes válaszadó 61,2%-a fontosnak tartja, a kérdést önállóan feltéve pedig 91,3%-a igényli szabályozás kialakítását a rollerhasználathoz
- a válaszadók majdnem fele úgy gondolja, hogy a felborogatott rollerekért azok a felelősek, akiket idegesít ez a fajta közlekedési eszköz
- az emberek mindössze 14,4%-a van tisztában azzal, hogy az elektromos rollerre ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a kerékpárokra
- bár a nem használók tisztában vannak azzal (>80%), hogy a roller használók többsége max. 200 m-t hajlandó gyalogolni a gyűjtőpontoktól, mégis 200 – 1000 m közti távolságonként tartja elfogadhatónak gyűjtőpontok kialakítását