Ugrás a tartalomra

Esküszünk

Az Önkormányzat anyakönyvvezetői ebben a rendkívüli időszakban is folyamatosan dolgoznak azon, hogy segítsék a hozzájuk forduló párokat életük egyik meghatározó eseményének az esküvőjük megtervezésében. Egyre többen kérnek telefonon, hiszen számos kérdés merül fel a ceremóniával kapcsolatban. Megkérdeztük Kátai Andrea és Szabó Judit Barbara anyakönyvvezetőket, melyek a leggyakrabban felmerülő kérdések.
– A veszélyhelyzet idején is meg lehet tartani a tervezett esküvőket?
– A humánjárvány idején is megtartottuk az előjegyzett házasságkötéseket, de be kellett tartanunk a fertőzés megelőzésére irányuló olyan rendelkezéseket, mint a kézfertőtlenítés, a maszk viselése és az ajánlott 1,5 méteres távolság megtartása.

– Miben változott a bejelentkezés?
– A házasságkötést megelőző eljárásban a jegyespároknak elektronikus úton kell megküldeniük adataikat. A jegyzőkönyv aláírására, a közös nyilatkozatok egyeztetésére és a házasságkötés munkaidőn túli időszakban történő megtartására vonatkozó kérelem aláírására személyesen meg kell jelenniük a Polgármesteri Hivatalban. Ez ügyfélfogadási időben, előre egyeztetett időpontban történhet, szintén a járványügyi óvintézkedések betartása mellett. 2020. április 22-óta kizárólag azok az ügyfelek jöhetnek a Polgármesteri Hivatalba ügyintézés céljából, akik előzetesen az ügyintézővel azt telefonon egyeztették. Ez természetesen a házasulandókra is vonatkozik. Az épületbe történő belépéskor a bejáratnál felállított kézfertőtlenítők használata mindenkinek kötelező. Aki nem hozott magával maszkot, belépéskor kaphat a recepciósoktól, akik jelzik az ügyintézőnek a bejelentett ügyfél érkezését. Az ügyfélfogadás során az ügyintézőnek maszkot kell viselnie, az ügyintézés befejezése után pedig minden esetben köteles az ügyfeleit a recepcióig visszakísérni.

 – Hány fő vehet részt az esküvői szertartáson?
– A szertartásokat most csak szűk körben lehet megtartani. Ez maximum 35 főt jelent, amelybe a pár, a tanúk, az anyakönyvvezető, a fotós és a násznép is beletartozik. Mindez június 15-én változni fog, attól kezdve már 200 fő alatti lakodalmakat is lehet tartani.

– 65 év felettiek is részt vehetnek az esküvőn?
– Ez a pár és a szülők saját döntése, amely az anyakönyvvezetők által nem szabályozott. Nekik kell megítélni, hogy a részvételüket mennyire tartják kockázatosnak a fertőzés szempontjából.

– Az anyakönyvvezetők vagy a vendégek számára kötelező a szájmaszk és a gumikesztyű használata?
– Anyakönyvvezetői részről nem előírás a szertartásokon a maszk viselése és a gumikesztyű használata sem, viszont tapasztalataink szerint országosan bevett szokássá vált a viselésük. A násznép részéről is ajánlott a maszk viselése, és az egymástól 1,5 méter távolság betartása.

– Ki dönt arról, hogy kik vehetnek részt az esküvőn? Az Önkormányzat, vagy a család?
– Az Önkormányzat nem írja elő, kik lehetnek jelen, kizárólag a házasulandók döntik el, kit hívnak meg.

– Fotós részt vehet a ceremónián?
– Természetesen. A fotósról is szabadon dönthet a pár, erre sincs előírás. A megengedett létszámba azonban ő is beletartozik.

– A szertartás után szoktak a házasságkötő terem előtt kisebb állófogadást tartani. Ez most is lehetséges?
– A létszámkorlátozás miatt erre most kisebb az igény, mint korábban. Mivel azonban az éttermek 15 órakor bezárnak, de esküvők 15 óra után is vannak, a lehetőséget tudjuk biztosítani.

– Mi a tapasztaltuk, inkább lemondják a párok a tervezett esküvőket, vagy megtartják csökkentett létszámmal?
– A járvány helyzet kialakulása miatt tömegesen halasztották későbbre esküvőjüket, néhányan pedig végleg lemondták. A halasztásokból eredően idén már csak október, november és december hónapra vannak szabad időpontjaink.
XVI. Kerületi Újság
(A cikkben szereplő adatok, információk lapzártánkkor voltak érvényben, várhatóan a közeljövőben változni fognak! szerk.)