Ugrás a tartalomra

Most még inkább kell a segítség!

A Napraforgó Család és Gyermekjóléti Központ munkájának fontos része az ügyfeleikkel, támogatottjaikkal történő személyes találkozás. Most azonban ők is arra kényszerültek, hogy ezt más módon oldják meg. Hanuláné Kurdi Ágnest, az intézmény vezetőjét kérdeztük arról, hogyan tudják munkájukat végezni, amíg a személyes találkozást korlátozó rendelet hatályban van – ami egy darabig még változatlan lesz.
Valóban ellentmondások között kellett valamiféle járható utat találnunk: a szociális munka maximálisan az ember és ember közti, személyes kapcsolatra épül, de most úgy kellett újra fogalmaznunk a mindennapjainkat, hogy se a munkatársaink, se a velünk kapcsolatba kerülők egészségét ne veszélyeztessük, és ne segítsük a vírus terjedését. Az intézmény nem zárt be egy napra sem, hiszen pontosan tudtuk, hogy a szakmát ez a helyzet új kihívások elé állítja.

– Hogyan működik a családok segítése, hogyan kereshetik Önöket, ha gond van?
– Intézményünk minden nap nyitva van, habár átmenetileg kicsit szűkítettük a nyitvatartási időt. Így továbbra is be lehet kopogtatni hozzánk, és fogadjuk a jelzéseket is, ha intézmények, magánszemélyek írásban tájékoztatnak minket bajban lévő kiskorúakról, vagy felnőttekről. A változás annyi, hogy egy fogadóhelységet használunk, ahol el tudjuk végezni a fertőtlenítést az ügyfelek fogadása után, és a szükséges négyzetméter is adott, hogy egymástól távolabb üljenek le a konzultáció során. A várakozóhelységben is egyszerre csak egy személy, vagy egy család tartózkodhat, így előfordult, hogy az udvaron kellett várakozni, ha ennél többen futottak be egyszerre. Ezért most ajánlatos telefonon előre időpontot egyeztetni, már csak azért is, mert munkatársaink szigorú ügyeleti rendben vannak beosztva, hogy az irodákban is elkerüljük a zsúfoltságot. Egyáltalán nem biztos, hogy adott családsegítő vagy esetmenedzser az eddig megszokott időben bent található. A munkatársaink maszkban dolgoznak, és kézfertőtlenítőt helyeztünk az ügyfélfogadó terekbe.
A családlátogatásokat sem függesztettük fel teljesen, bár igyekszünk rangsorolni, hogy milyen esetben nem hagyható ki a személyes találkozás. Az első kapcsolatfelvételnél biztosan nem, de akkor sem, ha környezettanulmányt kér tőlünk a gyámhatóság. Továbbá a családon belüli bántalmazás eseteiben sem szabad elengednünk a rendszeres találkozásokat.
Szerencsére pontosan a járványhelyzet elején érkeztek meg a családsegítők és esetmenedzserek szolgálati telefonjai, ami ennek az évnek a jelentős fejlesztése volt, így a telefonos kapcsolattartás lehetősége most már adott, élnek is vele ügyfeleink.

– Hogyan működik a gyermekjóléti részleg, és hogyan jelentkezhetnek ott az ügyfelek?
– Telefonon várjuk a jelentkezésüket, de nem küldünk el senkit, ha nyitvatartási időben személyesen keresi meg intézményünket, csak a csökkentett kapacitás miatt esetleg várakozni kényszerül.

– Tudnak-e anyagi támogatást nyújtani azoknak, akik elvesztették a munkájukat?
– Mi anyagi támogatást közvetlenül nem adunk, de segítünk hozzájutni az állam, vagy az önkormányzat által biztosított lehetőségekhez. Folyamatosan figyelemmel kísérjük, mikor milyen lehetőség nyílik. Várható a közüzemi tartozások felhalmozódása olyan családoknál, ahol a járvány miatt munkahelyvesztés történt. Adósságkezelő munkatársaink ismerik az alapítványok és helyi támogatások rendszerét, az ő segítségükkel van rá esély, hogy az adósságok ne duzzadjanak kezelhetetlen mértékűvé. Ezt a folyamatot végig is kísérik tanácsadással, beadványok szerkesztésével.
Ha valaki olyan anyagi helyzetbe került, hogy már az élelmiszer előteremtése is gondot okoz, rendelkezésére áll a krízisélelmiszer intézményünk. Ez egyébként nem újdonság, létezett korábban is. Most azonban érezhetően több ilyen igény fut be hozzánk, ezért a szokásosnál nagyobb készletet halmoztunk fel. Adományozók is jelentkeztek, volt aki tisztítószerekkel, volt aki tartós élelmiszerrel segített, de laptop adományokat is közvetítettünk már a digitális oktatás megkönnyítésére.

– Hogyan befolyásolták a szolgáltatásaikat a megváltozott körülmények?
– A járványhelyzet elején felfüggesztettük pszichológiai, jogi és fejlesztőpedagógiai tanácsadásainkat. Azonban gyorsan rájöttünk, hogy ezt gyorsan vissza kell állítani, mert az emberek talán még jobban igénylik, mint korábban. Ezért megszerveztük a telefonos és online konzultációs lehetőségeket. Jogászaink e-mailben is fogadják a kérdéseket. Minden tiszteletem a tanácsadóinké, akik nagyon gyorsan és rugalmasan, sokféle eszközzel teremtették meg és tartják fenn a kapcsolatot az azt igénylő ügyfeleinkkel. Zajlik már online családterápia is, de a mediáció sem szűnt meg, csak átkerült a virtuális térbe.
Az önkormányzat igen profi módon szervezi meg az időseknek történő bevásárlást, gyógyszerellátást. Ehhez mi is csatlakoztunk. Minden nap két munkatárssal megy intézményünk gépkocsija Katáné Pergel Ágneshez, az Önkormányzat beszerzési irodájának vezetőjéhez a napi feladatokért. Új együttműködések születtek a veszélyhelyzet kapcsán, amiből hiszem, hogy ha visszatérnek a békés hétköznapok, akkor is sok mindent magunkkal viszünk, és később is hasznosítunk.

– Mi lett a sorsuk a népszerű rendezvényeiknek?
– Sajnos, ami a veszélyhelyzetnek áldozatul esett, az a széles prevenciós kínálatunk. Be kellett zárnunk a klubjainkat, az iskolák bezárásával az óvodai és iskolai szociális segítőink foglalkozásai is megszűntek. Persze, ez egy belevaló csapat, így az óvodai és iskolai szociális segítőink többféle módot is kitaláltak, hogy ne veszítsék el a kapcsolatot a gyerekekkel és a pedagógusokkal. Már a járványhelyzet elején Facebook-oldalt indítottak (Megálló – XVI. ker óvodai és iskolai közösségi háló), ahol rengeteg vidám és hasznos tartalmat osztottak meg a bezártság enyhítésére. Megszervezték a chat ügyeletet, és már Instagram oldaluk is van. Büszke vagyok az alzheimer betegek hozzátartozói csoportjára is, mert ők is tartották egymással a kapcsolatot az internet lehetőségeit kihasználva.
Ezen kívül tervezzük a táborainkat is, Erre reményt ad az az óvatos nyitás, amelynek éppen napjainkban vagyunk tanúi. A táborokra komoly igény van, hiszen sok esetben a szülőknek sok fizetett és fizetés nélküli szabadsága ment rá a veszélyhelyzetre, így bajban lesznek a gyerekek nyári felügyeletének megoldásával.
Ennek az évnek az újdonsága, hogy a Napraforgós Napokat korosztály szerint megosztjuk. Külön hetet rendezünk a kamaszoknak, rájuk szabott programokkal. A 12 év alatti iskolásokat pedig idén is sok féle lehetőséggel várjuk. A tábor pontos időpontja még bizonytalan, ehhez látnunk kell, milyen ütemben áll vissza az élet a járvány előtti kerékvágásba. Addig is minden érdeklődőnek ajánlom a honlapunkat, ahol az intézménnyel kapcsolatos tudnivalók folyamatosan frissülnek:
www.napraforgo16.hu
Hanuláné Kurdi Ágnes