Ugrás a tartalomra

A védjegyek hatása a fogyasztói döntésre

Milyen célt szolgálnak a védjegyek?

Egyik fő funkciójuk a termék vagy szolgáltatás azonosítása annak érdekében, hogy azt meg lehessen különböztetni más hasonló vagy azonos terméktől. A védjegy kulcsszerepet tölt be a vállalkozás márkavédelmi és marketing stratégiájában, és hozzájárul az arculat és a termék hírnevének pontos behatárolásához a fogyasztók szemében. A vállalkozás arculata és hírneve a fogyasztók szemében bizalmat, és a vállalkozáshoz hűséges ügyfélkört teremt. A védjegy hozzájárul a cég jó hírnevéhez is, ugyanakkor egy jelentős forgalmi értékkel rendelkezik.

Miért előnyös a védjegyoltalom egy vállalkozás számára?

A védjegy lajstromozása esetén kizárólagos jogot biztosít a védjegy használatára, és megakadályoz másokat abban, hogy azonos vagy megtévesztésig hasonló megjelölést alkalmazzanak és védjegybitorlást kövessenek el. Márkavédelmi szempontból erősebb védelmet jelent az oltalmazott védjegy.

Akkor jó, ha egy védjegy könnyen olvasható, megjegyezhető és kiejthető, mert az hamarabb megmarad a fogyasztók emlékezetében. A védjegy lehet egy szó vagy egy szóösszetétel, fantáziaszó, szabadon társítható megjelölés, de lehet egy forma, betű, szám, ábra, kép, sík- vagy térbeli alakzat is. A fogyasztói döntést nagyban befolyásolja egy jól bevezetett és sokak által ismert védjegy. Ha a fogyasztó a védjegy alapján megbízik abban a termékben, akkor később is azt fogja választani és nem egy hasonló terméket.

Vannak áruvédjegyek, szolgáltatási védjegyek és úgynevezett tanúsító védjegyek, mint a Hazai termék, Magyar termék, Magyar termék nagydíj, Kiváló Magyar Élelmiszer. A tanúsító védjegy olyan speciális védjegyfajta, amely alkalmas arra, hogy a védjegyjogosult által az anyagösszetétel, az áruk gyártási módja, a szolgáltatásnyújtás módja, illetve a minőség, pontosság vagy egyéb jellemző tekintetében tanúsított árukat vagy szolgáltatásokat megkülönböztesse az ilyen tanúsítással nem rendelkező más áruktól vagy szolgáltatásoktól.

A védjegyeknek nagyon nagy szerepe van az élelmiszerek, használati cikkek és a tartós fogyasztási cikkek piacán, a fogyasztók befolyásolására alkalmasak, ezért azokkal kapcsolatos reklámpolitika is jelentős szerepet játszik a fogyasztói döntés kialakításában.

Ajánlott a termékek megvásárlása előtt tájékozódni és tudatosan minőségi magyar terméket vagy élelmiszert választani!

Dr. Kolyvek Antónia

 

A XVI. Kerületi Újság legújabb lapszáma: https://www.bp16.hu/hirek/keruleti-ujsag/202114-szam-20210714