Ugrás a tartalomra

A webáruház kényelme és kockázatai

webshop

Egyre többen vásárolunk interneten, hiszen sokkal kényelmesebb és a járványidőszak idején nem kell elhagynunk az otthonunkat, ráadásul az érintésmentes átadás is nekünk kedvez. Vagy mégsem?

Az erre vonatkozó kormányrendelet alapján súlyos hiba egy webáruház tevékenységében, amikor például a szerződéskötést megelőzően nem tájékoztatja a vásárlót az előírt adatokról, vagy a vásárlás pontos feltételeiről. Súlyos vétség az is például, ha a vásárló a webáruház hibája miatt az őt megillető 14 napos elállási jogával nem tud élni, vagy erről nem kap részletes tájékoztatást. A tájékoztatási hiányosságok közé tartozik például, ha egy webáruház elhallgatja a nevét, a székhelyét, postai címét, telefonszámát, telefaxát, elektronikus levelezési címét, (ahová a fogyasztó a panaszait címezheti), a teljesítés, a fizetés, a fuvarozás és a teljesítési határidő feltételeit, a panaszkezelés módját. De kötelező az elállási nyilatkozatminta feltüntetése is a webáruház honlapján, és tájékoztatást kell adni a kellékszavatosság és a termékszavatosság, vagy éppen a jótállás feltételeiről is. A súlyos hibaként felsoroltak zömében adminisztrációs kötelmek.
Mielőtt webáruházból vásárolnánk, tartsuk szem előtt a következőket:
1. Az első gyanús jel a túl alacsony ár: Ez a valóságban azt jelenti, hogy milliós fényképezőgépek és objektívek, többszázezer forintos okostelefonok, LED televíziók kerülnek egyes oldalakon pár tízezer forintba, míg neves ruha- és cipőmárkák darabjai is párezer forintért megtalálhatók. Mindezen ajánlatokat tetézi, ha még ingyenes házhoz szállítás is járul hozzá.
2. Nagyon egyszerű a weboldal megjelenése: Az átverős weboldalak nem fektetnek sok energiát a webáruház kinézetébe, hiszen a bomba ár úgyis elviszi a figyelmet.
3. Ha túl nagy az áruválaszték: Legyen szó ruházati vagy műszaki cikkekről, minden márka minden terméke megtalálható az oldalon. Ez irreális, hiszen az elektronikus kereskedelemnek is megvannak a maga méretgazdaságossági szempontjai.
4. A visszafizetési és szavatossági szabályok hiánya: A megbízhatatlan weboldalak jellemzően másoktól lopják el az ilyen szövegeket, vagy annyira általánosak, hogy nem sokra megyünk velük.
5. Hamis, vagy nem létező kapcsolati információk: Érdemes a címnek, a webáruházat üzemeltető cégnek és a székhelyének is utánanézni az interneten (e-cegjegyzek.hu oldalon ingyenes céginformáció áll a fogyasztók rendelkezésére)
6. Csak lelkendező és pozitív kommentek és értékelések: Közösségi oldalakon terjedő hamis áruházaknál érdemes kritikus szemmel nézni a visszajelzéseket. Jellemzően hamis profilokról érkeznek lelkendező kommentek, mindenki elégedett, az összes terméket csodálják és magasztalják.
7. Hamis weboldal cím, vagy semmitmondó webcím is leellenőrizhető az interneten főleg, ha gyanúsan olcsó árukkal és hatalmas kedvezményekkel ad ajánlatokat a fogyasztóknak.
8. Adatlopás: A hamis weboldalak általában nem foglalkoznak a felhasználói adatok helyességével, hiszen soha nem fognak semmit sem kiszállítani. Az adatok megfelelőségét egyedül a kártyaadatoknál nézik, amit azonnal le is terhelnek az árucikk árával, azonban szállítás nem történik. Óvatosan a bankkártyával! A hamis webáruházak és internetes oldalak veszélyesek lehetnek az adataink ellopása miatt is. Aki bankkártyával fizet, használjon kifejezetten internetes vásárlásokhoz ajánlott bankkártyát, mindenképpen legyen limit a kártyán, és kérjünk SMS értesítést minden kártyaműveletről.
9. Akkor is gyanakodjunk, ha nem tartozunk senkinek, mégis számlánk érkezik, vagy ha nem rendeltünk semmit és csomagértesítést kapunk, illetve ha valamilyen bank vagy szolgáltató cég nevében akarnak adatok megadására, vagy azok ellenőrzésére rávenni!
Ha ilyen webáruház hirdetéseit látják vagy ilyen webáruházból rendeltek termékeket, melyek nem érkeznek meg, vagy hiba esetén nem tudják gyakorolni a szavatossági vagy jótállási jogaikat, akkor tegyenek bejelentést az illetékes fogyasztóvédelmi hatóságok felé. Konkrét kár vagy sérelem esetén pedig vegyék igénybe a Budapesti Békéltető Testület ingyenes és gyors eljárását, melynek célja egyezség létrehozása a fogyasztói jogvitában.


Dr. Kolyvek Antónia

Hír kategória
Közzétéve
2021. 03. 12. - 13:21
Utoljára szerkesztve
2021. 03. 12. - 13:24