Az M2-es metróvonal és a gödöllői/csömöri HÉV összekötetésének terve

2018. január 29-én közös sajtótájékoztatót tartott Tarlós István főpolgármester, Kovács Péter kerületünk polgármestere, és Riz Levente a szomszédos XVII. kerület polgármestere, az M2-es metróvonal és a gödöllői/csömöri HÉV összekötésével, és a HÉV vonalának teljes felújításával kapcsolatban. A felújítás öt ütemben történne, az első ütem érinti majd a XVI. kerületet, amelynek keretében az Örs vezért tér és Cinkota közötti szakasz kerülne felújításra. Várhatóan 2019 év második felében teljesen elkészül az engedélyezési terv és rendelkezhet majd ez a projekt jogerős építési engedéllyel. Valamint idén befejeződnek az Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal történő tárgyalások is, hogy az agglomerációhoz tartózó szakasz felújítását tudja-e az állam vállalni. 2020-ban pedig megkezdődnének az EU-val történő tárgyalások, hogy ez a fejlesztés megvalósítható-e a kohéziós forrásokból.

Kovács Péter elmondta, hogy kerületünk számára az is közlekedési problémákat okoz, hogy a HÉV kettévágja a kerületet, így csúcsidőben egyre nagyobb dugók alakulnak ki, aminek következtében a levegő és a zajszennyeződés növekszik. Továbbá a HÉV önmagában nem elegendő az itt lakók közlekedéséhez, így a HÉV-vel párhuzamosan több busz járatot is indítani kell.

De ennél is fontosabbak az urbanizációs változások, amelyek az elmúlt évtizedekben végbe mentek a környéken. A XVI. és XVII. kerület lakossága a fővároshoz csatolásuk 1950 óta megduplázódott és ezzel együtt természetes a gépkocsiállomány is hihetetlen mértékben növekedett. A budapesti kerületek közül a XVI. kerületben élők választják a legtöbben az autós közlekedést, és ez egyre nagyobb környezeti és közlekedési terhet jelent a főváros számára.

A fejlesztést még az is indokolja, hogy a HÉV járművei elavultak, elérték a 30-40 éves kort, ezzel a tervezett élettartamuk lejárt, gazdaságosan nem újíthatóak fel, és arra sem alkalmasak, hogy az M2-es metróvonal alagútjában közlekedjenek. Mindenképpen hibrid járművekre van szükség, amelyek alsó és felső vezetékből is képesek áramot felvenni. Azaz ötlet is felmerült, hogy gazdaságosabb lenne Magyarországon kialakítani egy üzemet, ahol szerelvényeket gyártanának.

Fotó: XVI. Kerületi Újság