Ugrás a tartalomra

Haladunk az úton

Az Önkormányzat Képviselő-testülete több intézményvezetői pályázatról is döntött április 25-i ülésén, ahol Csillik Kristófot újabb öt évre bízták meg a Kerületgazda Szolgáltató Szervezet vezetésével. Vele beszélgettünk az eddig elvégzett munkájáról és a terveiről.

– 2011 tavaszán határoztak arról, hogy a Kertváros közterületeit, épületeit és azok környékét felügyelő önkormányzati intézményt átalakítják egy korszerűbb, a kor igényeinek jobban megfelelő szervezetté. Ennek megtervezésére és megszervezésére kaptam megbízást először csak két évre, majd 2013-ban újabb öt évre szavaztak nekem bizalmat.

– Hogyan kezdett a munkához?

– Gyakorlatilag egy új szervezet működési feltételeit kellett megteremtenem, beleértve a munkaerőt és a szükséges eszközöket is. Kezdetben sok nehézség adódott, de ma már az előre eltervezettek alapján végezzük az alapfeladatainkat. Ilyen például a fűkaszálás, a síkosság-mentesítés, a virágültetés, a parkfenntartás és gondozás, az önkormányzati telkek rendben tartása, az épületeinek üzemeltetése, az árkok tisztítása vagy a lehullott lomb elszállítása. Természetesen mindig adódnak nem várt események: műszaki hibák, vagy az egyre szélsőségesebb időjárás következtében előálló helyzetekben is nekünk kell intézkedni. Mindezek mellett több új feladatunk is van, a Fővárosi Kertészeti Vállalat (FŐKERT) ugyanis már nem tartja fenn a köztereket és a parkokat, így ezt is nekünk kell elvégeznünk.

– Miben jelent előrelépést a Kerületgazda az elődszervezetéhez képest?

– Azt javasoltam, hogy saját munkaerővel és saját eszközparkkal lássunk munkához. Dolgozóink szinte kivétel nélkül XVI. kerületiek, így kertvárosiaknak biztosítunk munkát, akik egy kicsit sajátjuknak érzik a közterületeket.

– Miért pályázott újra?  

– Az eddigi eredmények miatt. Úgy éreztem, sikerült megszerveznem egy egyre jobban működő, egyre jobban felszerelt szervezetet, és szerettem volna továbbvinni a megkezdett ígéretes folyamatokat. Ami egy intézményben a gondnok, az a Kertvárosban a Kerületgazda. Az országos munkaerőhiány ellenére sikerült minden munkahelyet betöltenünk, és a gépparkunk is látványosan gazdagodott. Utóbbihoz természetesen jelentős önkormányzati támogatásra is szükség volt és lesz a jövőben is, de a kerület vezetésében megvan a szándék a Kertváros küllemének javítására, és egy szebb környezet fenntartására. Kovács Péter polgármester azt tűzte ki célul, hogy a XVI. kerület előbb-utóbb olyan rendezett és tiszta legyen, mint egy osztrák kisváros. Ez természetesen még sok munkát igényel, szükség van hozzá a lakosság együttműködésére és némi szemléletváltásra is, de a távlati célunk ez, és nem tartjuk lehetetlennek.

– Milyen csapat áll a rendelkezésére ehhez?

– Négy divízióba osztottuk be a dolgozóinkat: van műszaki, parkfenntartási, épület- és játszótér-üzemeltetési csoportunk, a negyedik pedig a titkárság, ahol az üzemelésünkkel kapcsolatos adminisztráció folyik. Jelenleg 80 közalkalmazottunk és 30-35 közfoglalkoztatottunk van, akiknek egyre csökken a számuk. Emellett a büntetés-végrehajtást is segítjük azzal, hogy a közmunkára ítéltek közül is adunk feladatot néhánynak.

– Milyen járművekkel bővült az eszközpark?

– Szerencsére az elképzelésem találkozott az önkormányzat szándékával, így nemcsak arra volt lehetőségünk, hogy a régi gépek mellé újakat vegyünk, hanem az elavultak jelentős részét le is tudtuk cserélni. Ma már tizenötnél is több kisteherautó járja a Kertváros utcáit a legkülönbözőbb közterületi feladatok ellátása érdekében, és vannak speciális takarítógépeink is. Például olyan, amely a kiemelt szegélyek tisztítására alkalmas.

– Milyen a kapcsolatuk a lakossággal?

– A tevékenységünket nem mindig ítélik meg igazságosan. Ha a munkatársaink leülnek a fűbe ebédelni, sokakban csak ez marad meg, nem az, hogy egyébként egész nap dolgoznak. Több megértésre lenne szükség ősszel is, amikor 33 négyzetkilométerről – ekkora a XVI. kerület – kell begyűjtenünk a lehullott lombot. Ám ebben is nagy a fejlődés, mert míg 2016 őszén közel 150 lombszállítással kapcsolatos észrevétel érkezett, tavaly már csak alig több mint tíz. Mi ebből tudjuk lemérni a munkánk javulását. Fontosnak tartom, hogy folyamatosan kapcsolatban álljunk a lakossággal, ezért az elvégzett feladatokról beszámolunk a Facebookon. Emellett a jarokelo.hu-ra, az e-poldi oldalra vagy a zöld számra érkező bejelentésekre rövid időn belül válaszolunk. Mindezeken fe-lül az is lényeges, hogy láthatóvá váljunk mindenki számára, ezért a kerület minden pontján felbukkanó járműveinket új, feltűnő emblémával láttuk el.

 

– Milyen tervei vannak a következő öt évre?

– A pályázatomban ezt így foglaltam össze: lényegesnek tartom, hogy egyre több olyan takarítási akciót szervezzünk, ahol a lakosságot is bevonjuk a munkába, így talán mindenki a sajátjának érzi majd a rendrakás fontosságát. Ha ezen az úton haladunk tovább, meggyőződésem, hogy egy példaértékű, tiszta, rendezett kertvárosban élhetnek majd a kerületi polgárok. A minőségi javulás nem állhat meg, fenn kell tartani a folyamatos fejlődést. A cél az, hogy a lakosság elégedett legyen velünk. A Kerületgazda fejlődésével csökkentek a panaszos bejelentések, mára már alig fordul elő közterületet érintő lakossági bejelentés. A minőségi munkavégzést szeretném megerősíteni, valamint a gyors reagálást és a kialakult jó csapatszellemet továbbra is fenntartani. Erre sarkall a polgármester is, mert állandóan magasabbra teszi a lécet, növeli az elvárásokat, de ez így helyes.

XVI. Kerületi Újság - Mészáros Tibor