Ugrás a tartalomra

Mi lesz, ha jön a havazás?

Eddig ez a tél inkább őszi-tavaszi időjárást hozott, de a meteorológusok elképzelhetőnek tartják, hogy azért januárban és februárban kimutatja a tél a foga fehérjét. Megkérdeztük hát Csillik Kristófot, a Kerületgazda Szolgáltató Szervezet vezetőjét, hogy felkészültek-e a hóeltakarításra, vagy úgy gondolják, hogy idén nem lesz szükség erre.

– Az utóbbi évek tapasztalatai alapján akár bízhatnánk is abban, hogy megússzuk a telet havazás nélkül, de ez könnyelműség lenne. Az persze kétségtelen, hogy téli feladataink átalakultak, tartós havazás, és a közlekedést akadályozó hótakaró mostanában ritkán fordul elő. Ezért téli feladataink inkább csak a síkosság-mentesítésre korlátozódnak. Ennek ellenére készenlétben tartjuk a gépparkunkat egy váratlan, nagyobb havazás következményeinek elhárítására is.

– Ezt úgy képzeljük el, hogy a telephely hangárjában ott állnak a gépek, és várják a havazást?

– Hát nem egészen. A legnagyobb járművünk valóban tolólappal ellátva, akár azonnal is tudna startolni. A többi azonban nem áll, hanem végzi az egyébként esedékes napi munkáját, ám, ha szükség van rájuk, egy délután alatt tudunk tolólapot, vagy porhó esetén frontsöprűt szerelni traktorainkra, utcaseprő és egyéb munkagépeinkre. A tavaly beszerzett takarítógépünkhöz szintén van egy hótakarító szettünk, ha azt rátesszük, ugyanúgy néz ki, és ugyanazt tudja, mint az FKF hasonló járművei. Hátuljára fölrakható egy sószóró adapter is, amely 3 tonna szóróanyagot tud befogadni. Így, ha leesik a hó, 7 gépet tudunk csatasorba állítani.

– Jégmentesítésre milyen szóróanyagot használnak?

– Kizárólag környezetbarát kalcium kloridot, mert az nem pusztítja ki a növényeket.

– Mi határozza meg a hóeltakarítás, vagy a csúszásmentesítés sorrendjét?

– A főváros kezelésében levő utak takarítása – amelyeken a BKK járatai közlekednek – nem a mi feladatunk, mégis minden évben megkapjuk tőlük az ő hóeltakarítási menetrendjüket. Ez jól is jön, mert gyakran besegítünk nekik. Az önkormányzati fenntartású utak takarítása esetében pedig a fontossági sorrend, valamint a balesetveszélyesség mértéke szerint haladunk. Ilyenkor munkaidőn kívüli munkavégzésre behívjuk az embereinket, akár éjszaka, vagy hajnalban is, hiszen a jégképződés általában ilyenkor következik be. Van hétvégi csapatunk is, és a tavalyi év újdonsága, hogy parkjaink védelmét 12 parkőr látja el. Ők azonnal megkezdik a parkok járdáinak mentesítését. Az önkormányzati utak közül elsőbbséget élveznek az egészségügyi intézményekhez, a polgármesteri hivatalhoz, óvodákhoz, iskolákhoz, nyugdíjasklubokhoz, azaz az önkormányzati intézményekhez vezető utak és járdák. Majd következnek a forgalmas helyek, és minél előbb igyekszünk eljutni a lakótelepek útjainak lépcsőihez is, hiszen az utóbbiak ilyenkor fokozottan balesetveszélyesek.  Ezeket általában kézi munkával jégmentesítjük, amelyre 40-50 főt tudunk mozgósítani. Komolyabb havazás esetére embereink hómaró gépeket is használhatnak, de erre évek óta nem volt példa. A gépeinkre pedig első körben a lejtős utcákban van nagy szükség. Ilyenek Árpádföldön a Szlovák útra, Rákosszentmihályon pedig a Rákosi útra futó utcák. Ezekkel párhuzamosan a kisebb gépeinkkel megkezdjük például a kerékpárutak takarítását is. Szerencsére az utóbbi időben nem kellett tartós jégmentesítésre berendezkednünk, mert egy-egy fagyos éjszakát általában már másnap olvadás követett. Nekünk idáig a globális felmelegedés télen egy kis könnyebbséget jelent. 

XVI. Kerületi Újság

A XVI. Kerületi Újság legfrissebb száma: https://www.bp16.hu/hirek/keruleti-ujsag/20211-szam-20210113