Az Rendelkezési Nyilvántartás önkéntesen vehető igénybe, amelynek során elsőként alaprendelkezést kell tenni, további rendelkezések (például meghatalmazások) ezt követően tehetők.
Mi az az alaprendelkezés?
Az alaprendelkezés tulajdonképpen egy nyilatkozat melyben a felhasználó meghatározhatja, hogy engedélyezi-e hivatalos ügyintézései során az internetes vagy telefonos ügyintézést és meghatározhatja a hivatalos ügyekben kapcsolattartásra használható elektronikus és postai adatait. Itt lehet rögzíteni a hivatalos kapcsolattartásra szolgáló elektronikus levelezési címet, telefonszámot, SMS, telefax és postai elérhetőségeket is.
Rendelkezés az alábbi módokon tehető:
- személyesen: az ország valamennyi kormányablak és okmányirodai ügyfélszolgálatán, a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain illetve a 40 postai Agora ponton ahol alaprendelkezést és további rendelkezéseket is lehet tenni.
Az ügyintézéshez érvényes személyazonosításra alkalmas okmány (személyazonosító igazolvány vagy vezetői engedély vagy útlevél) bemutatása szükséges. - elektronikus úton: ha az ügyfél rendelkezik Ügyfélkapuval vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással (továbbiakban: Telefonos Azonosítás) amelyeket a Rendelkezési Nyilvántartás felületén az azonosítás során a Központi Azonosítási Ügynök használ. A szolgáltatás on-line felületén az alaprendelkezés beállításai után, további rendelkezéseket is lehet tenni. A Rendelkezési Nyilvántartás elérhető az alábbi gombra kattintva:
- telefonon: az ügyfél rendelkezést (például meghatalmazást) tud tenni a Kormányzati Ügyfélvonal (1818 – 4.1-es menüpont) munkatársainak közreműködésével is Telefonos Azonosítást követően.
Fontos tudnivaló, hogy rendelkezést kizárólag 18 év feletti természetes személyek tehetnek.