Ugrás a tartalomra

Vásár-, piac, bevásárlóközpont, helyi termelői piac üzemeltetése

Vásár-, piac, bevásárlóközpont, helyi termelői piac üzemeltetése

Vásár, valamint piac, az annak helye szerinti települési önkormányzat jegyzője által kiadott vásár-, illetve piacüzemeltetési engedély birtokában üzemeltethető.
Bevásárlóközpont, valamint helyi termelői piac a jegyzőhöz történt bejelentést követően üzemeltethető.
Nem tartozik a vonatkozó rendelet hatálya alá a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló kormányrendelet szerint közterületen a húsvéti, adventi, karácsonyi és szilveszteri ünnepeken, valamint évente egy alkalommal, kizárólag az adott ünnepen és az azt megelőző 20 napban folytatott kereskedelmi tevékenység.

1. Vásár és piac üzemeltetési engedély olyan területre adható, amelyen a településrendezési terv a vásárrendezést, piactartást lehetővé teszi, vagy amely vásár rendezése, helyi termelői piac működése céljából területhasználati hozzájárulással rendelkezik. A területnek, a vásár, illetve piac jellegétől, az ott értékesített termékkörtől, illetve a folytatott tevékenységtől függően, meg kell felelnie a jogszabályban előírt építésügyi, közegészségügyi, élelmiszerlánc-biztonsági, élelmiszer-higiéniai, állat-egészségügyi, növény-egészségügyi, környezetvédelmi, kulturális örökségvédelmi, munkavédelmi és tűzvédelmi követelményeknek, valamint rendelkeznie kell a tevékenység során képződő hulladékok elkülönített gyűjtését biztosító hulladéktárolókkal.

A piac olyan épület, épületegyüttes vagy terület, ahol állandó vagy rendszeres jelleggel többen általában napi, esetenként heti rendszerességgel folytatnak kiskereskedelmi tevékenységet.
A vásár olyan épület, épületegyüttes vagy terület, ahol rendszerint többen folytatnak idényjellegű vagy meghatározott eseményekhez, naptári napokhoz kötődő eseti jellegű kiskereskedelmi tevékenységet.

Mit kell tennie:
Az eljárás kérelemre indul, amelyben a vásár, illetve a piac fenntartójának a kérelem formanyomtatványon szereplő adatokat kell közölnie, illetve mellékelnie.

Az emberek életét, egészségét és környezetét, anyagi értékeit súlyosan veszélyeztető vagy károsító esemény bekövetkeztére vonatkozó biztonsági tervet az alábbi esetekben kell készíteni:

  • Ha a vásár, piac, bevásárlóközpont, egyidejűleg 300 főnél nagyobb befogadó képességű, továbbá
  • a szabadtéren tartott vásár, piac esetében, akkor, ha az egyidejűleg résztvevők létszáma az 1000 főt várhatóan meghaladja

Ügyintézési határidő:
Az engedélyezési eljárás ügyintézési határideje húsz nap. 
A jegyző az engedély megadásával egyidejűleg a vásárt, a piacot és annak fenntartóját nyilvántartásba veszi. A nyilvántartás nyilvános, ezért azt, az önkormányzat honlapján közzéteszi.

Fizetési kötelezettség: Az eljárás díj- és illetékmentes. 
A fenntartó haladéktalanul köteles a jegyzőt értesíteni a bejegyzett adatokban történt változásról, valamint a vásár-, illetve a piac megszűnéséről.

Eljáró szerv: Budapest XVI. kerületi Polgármesteri Hivatal Igazgatási és Ügyfélszolgálati Iroda (1163 Budapest, Havashalom utca 43.)

Bevásárlóközpont üzemeltetése

Mit kell tennie:
Aki bevásárlóközpontot kíván üzemeltetni, köteles az erre irányuló szándékát a jegyzőnek bejelenteni.

Fizetési kötelezettség: Az eljárás díj- és illetékmentes.

Eljáró szerv: Budapest XVI. kerületi Polgármesteri Hivatal Igazgatási és Ügyfélszolgálati Iroda (1163 Budapest, Havashalom utca 43.)

Ügyintézési határidő: 15 nap

A jegyző a bejelentés alapján, - amennyiben az megfelel a Szolgtv. 22.§-ában, valamint az 55/2009. (III.13.) Kormányrendelet 4/A § (1) bekezdésében foglaltaknak - a fenntartó, az üzemeltető és a bevásárlóközpont adatait nyilvántartásba veszi, majd a bejelentés másolatát a nyilvántartási számmal együtt megküldi az illetékes fogyasztóvédelmi, és a munkavédelmi hatóságnak, valamint az illetékes rendőrkapitányságnak.  

A bevásárlóközpont fenntartója a bejegyzett adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul köteles bejelenteni a jegyzőnek, aki a változást a nyilvántartásba bejegyzi és erről az érintett hatóságokat tájékoztatja.

Helyi termelői piac üzemeltetése

A helyi termelői piac olyan piac, ahol a kistermelő a piac fekvése szerinti megyében, vagy a piac 40 km-es körzetében, vagy Budapesten fekvő piac esetében az ország területén bárhol működő gazdaságából származó mezőgazdasági -, illetve élelmiszeripari termékét értékesíti.

Mit kell tennie: 
Helyi termelői piac üzemeltetésére irányuló szándékot a fenntartónak a piac helye szerint illetékes települési jegyzőnél kell bejelenteni.

Fizetési kötelezettség: Az eljárás díj- és illetékmentes.

Ügyintézési határidő: 15 nap

Eljáró szerv: Budapest XVI. kerületi Polgármesteri Hivatal Igazgatási és Ügyfélszolgálati Iroda (1163 Budapest, Havashalom utca 43.)

A bejelentés alapján – amennyiben az megfelel a Szolgtv. 22.§-ának, valamint az 55/2009. (III.13.) Kormányrendelet 4/B § 2) bekezdésének, úgy - a települési jegyző a helyi termelői piacot nyilvántartásba veszi, és a nyilvántartást az önkormányzat honlapján közzéteszi. A bejelentés másolatát a nyilvántartási számmal együtt megküldi az érintett hatóságoknak.
A helyi termelői piac fenntartója a bejegyzett adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul köteles bejelenteni a települési jegyzőnek, aki a változást a nyilvántartásba bejegyzi.

Vonatkozó jogszabályok:

  • 55/2009. (III.13.) Korm. rendelet a vásárokról, a piacokról, és a bevásárlóközpontokról
  • 2005. évi CLXIV. törvény a kereskedelemről
  • 2009. évi LXXVI. Törvény a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól
  • 2016. évi CL törvény az általános közigazgatási rendtartásról

Tájékoztató a hatósággal történő kapcsolattartás formáiról
Felhívjuk Tisztelt Ügyfeleink figyelmét, hogy 2018. január 01. napjától az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban: Eüsztv.) 9. § (1) bekezdésének a) és b) pontjai alapján elektronikus ügyintézésre köteles az ügyfélként eljáró belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet, valamint az ügyfél jogi képviselője. 
Fentiekre tekintettel

  • gazdálkodó szervezet, valamint az ügyfél jogi képviselője kizárólag e-papír szolgáltatás útján azonosítást követően az adott szervezet Cégkapuján keresztül,
  • természetes személy e-papír szolgáltatás útján azonosítást követően saját Ügyfélkapuján keresztül, vagy postai úton esetleg írásban személyesen

nyújthatja be beadványait az Önkormányzat, illetve a Polgármesteri Hivatal részére.

Felhívjuk Tisztelt Ügyfeleink figyelmét, hogy az e-mail útján érkező beadványok az Eüsztv. vonatkozó rendelkezései alapján joghatás kiváltására nem alkalmasak.
Továbbá a Ha az ügyfél úgy kíván e-Papír szolgáltatás útján kérelmet, iratot, egyéb beadványt benyújtani, hogy az ügyre vonatkozóan az elektronikus ügyintézést biztosító szerv elektronikus űrlapot rendszeresít, – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a beadványt be nem nyújtottnak kell tekinteni.