Ugrás a tartalomra

Anyakönyvi kivonat kiállítása iránti kérelem

2014. július 1-jétől a papíralapú anyakönyvi rendszert felváltotta az egész országra kiterjedő elektronikus anyakönyvi rendszer, amelynek köszönhetően anyakönyvi kivonat bármelyik anyakönyvvezetőnél igényelhető. 
Budapest XVI. kerületben született, házasságot kötött, bejegyzett élettársi kapcsolatot létesített, vagy meghalt személyek anyakönyvi kivonatainak helyben történő pótlása gyorsabb ügymenetet tesz lehetővé. 
Amennyiben nem az anyakönyvi esemény (születés, házasságkötés, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése, haláleset) helyén igényel anyakönyvi kivonatot az ügyfél, az anyakönyvvezető a mielőbbi adatfelvitel érdekében megkeresi az anyakönyvi esemény helye szerint illetékes anyakönyvvezetőt, aki a papíralapú anyakönyv alapján rögzíti az anyakönyvi eseményről szóló bejegyzést az elektronikus anyakönyvbe.

Eljárásra jogosultak köre:
Anyakönyvi kivonatot az érintett személy, vagy az általa meghatalmazott személy kérheti. Kiskorú esetén szülője, vagy a szülő által meghatalmazott személy részére állítható ki az okirat. Halotti anyakönyvi kivonat hozzátartozó részére, vagy (bírósági, földhivatali, hagyatéki eljárásban) annak, akinek jogos érdeke fűződik a haláleset tényének igazolásához.

Ügyfél által bemutatandó/csatolandó okmányok, dokumentumok:

  • személyazonosításra alkalmas okmány (személyazonosító igazolvány, vagy érvényes útlevél, vagy kártyaformátumú vezetői engedély)
  • lakcímigazolvány, amennyiben rendelkezik vele
  • személyi azonosító igazolvány vesztése esetén, jegyzőkönyv az erről szóló rendőrségi bejelentésről

Ügyintézési határidő:
Az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 32/2014. (V. 19.) KIM rendelet 48. § (1)-(2) bekezdései értelmében:
Az anyakönyvi okiratot a kérelem beérkezésétől számított nyolc napon belül, ha az anyakönyvi okirattal igazolni kívánt adat az elektronikus anyakönyvnek adattartalma, de az elektronikus anyakönyvbe még nem jegyezték be, a bejegyzéstől számított nyolc napon belül kell kiállítani, és azt a személyesen megjelent kérelmezőnek átadni vagy a kérelmezőnek elküldeni.

Az eljárás illetékmentes.

II. fokon döntést hozó szerv: Budapest Főváros Kormányhivatala Állampolgársági és Anyakönyvi Főosztály

Alkalmazott jogszabályok:
2010 évi I. törvény az anyakönyvi eljárásról 
2014. évi 32. (V. 19.) KIM rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól